Druga Kopenhaga? Dlaczego nie!

0
1570

Dołączamy do awangardy ośrodków miejskich w Polsce. Rozwój naszej komunikacji zarówno autobusowej jak i rowerowej, to nie tylko dbałość o bezpieczeństwo i wygodę mieszkańców. To także troska o ekologię.

Dziś (29.08) w polkowickim ratuszu przedstawiciele czterech samorządów – Polkowic, Lubina, Chocianowa i Jerzmanowej, podpisali listy intencyjne w sprawie nowych połączeń bezpłatna komunikacją miejską. Na jego podstawie od 9 września ruszą bezpłatne kursy do Szklar Górnych (gm. Lubin), Chocianowa oraz dwóch sołectw na terenie gminy Jerzmanowa – Gaików i Potoczka.

Na początek planujemy osiem par połączeń dziennie do Szklar Górnych i po trzy do Chocianowa oraz Gaików przez Potoczek – informuje burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki. Połączenie do Szklar Górnych będzie przebiegało przez strefę ekonomiczną, Nową Wieś Lubińską i Jędrzychów na terenie Gminy Polkowice. W Szklarach pasażerowie będą mogli przesiąść do bezpłatnych autobusów lubińskiego PKS i podróżować dalej do Lubina. Również od 9 września rusza bezpośrednie połączenia do Chocianowa i Gaików oraz Potoczka  – wyjaśnia.

List intencyjny w tej sprawie podpisali obok burmistrza Polkowic burmistrz Chocianowa Tomasz Kulczyński, z-ca wójta Gminy Lubin Bartosz Chojnacki oraz wójt Gminy Jerzmanowa Lesław Golba. Każdy z samorządów, który partycypuje w tym przedsięwzięciu, będzie płacił za kursy do granic własnej gminy.

Jesteśmy więc świadkami rozwoju komunikacji miejskiej na skalę, która nie ma precedensu na terenie całego Zagłębia Miedziowego. Przypomnijmy, że od kwietnia kursuje stała, bezpłatna linia autobusowa do Grębocic, od maja funkcjonuje Polkowicki Rower Miejski a od czerwca – bezpłatna komunikacja do Lubina. Tylko w ub. roku polkowicka komunikacja miejska przewiozła 360 tys. pasażerów. Prognozy za ten rok mówią o 390 tys. Podpisane dziś międzygminne połączenie jest więc niejako naturalną, choć długo oczekiwaną przez mieszkańców inicjatywą dalszego rozwoju tego sektora usług gminnych.

– Więcej niskoemisyjnych autobusów komunikujących miasto, gminę i sąsiednie samorządy, to mniej samochodów na ulicach i mniej betonowych parkingów w mieście. A to z kolei oznacza więcej miejsca na nowe parki, skwery i place zabaw. A w konsekwencji – czystsze powietrze – komentuje burmistrz Puźniecki. I dodaje, że jest to droga, którą od lat podążają najbardziej prężne ośrodki miejskie na świecie. Chcemy naśladować dobre wzorce. Dlatego wielką wagę przykładamy do niskoemisyjnej komunikacji miejskiej i nie mniejszą do rozwoju roweru miejskiego. Dlaczego nie mielibyśmy być drugą Kopenhagą, gdzie jest więcej rowerów niż zarejestrowanych samochodów? – pyta retorycznie burmistrz Puźniecki.

Od początku funkcjonowania Polkowickiego Roweru Miejskiego z jego oferty skorzystało kilkadziesiąt tysięcy osób. Od przyszłego roku planowane jest dokupienie jednośladów, bo dotychczasowa ich liczba (50) nie zaspokaja apetytów polkowiczan na zdrowe poruszanie się po mieście. W kontekście rosnącej liczby pasażerów bezpłatnej komunikacji miejskiej, potrzebne będzie także dokupienie niskoemisyjnych autobusów. Zakład Komunikacji Miejskiej (ZKM) w Polkowicach dysponuje obecnie flotą 12 autobusów, w tym dwa napędzane elektrycznie. Ale tabor ten wkrótce wzbogaci się o dziewięć nowych autobusów elektrycznych, na które Gmina Polkowice pozyskała dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego (14,3 mln).

Poprzedni artykułDarmowy autobus na dożynki
Następny artykułStraż Miejską czeka reforma